Hoe kokosolie in jouw lifestyle past

Kokosolie

Al jaren vindt ik zelf kokos heel lekker en eet het dan ook graag. Daarnaast geeft ook een beetje een vakantiegevoel als je bijvoorbeeld in de zon een eigen gemaakt kokosijsje eet. Heeft toch een iets exotisch tintje? Ik was dus al enthousiast over de vrucht van kokos maar toen ik besloot af te vallen en een gezondere levensstijl aan te nemen, ontdekte ik thuis ook de voordelen van kokosolie. Ik beleefde na het eten niet zo hongergevoel meer omdat ik met kokosvet mijn eten bereid. Vaak heb ik voor onderweg, als ik iets wil, kleine kokos blokjes bij voor extra energie. Mijn man klaagde minder over zijn hart. Dus ja; wat is het dan en waardoor kun je voordelen hebben aan kokosolie in jouw lifestyle.

Wat is kokosolie

Kokosolie is een soort vet dat afkomstig is van de kokosnoot. De kokosolie wordt gewonnen uit het vruchtvlees van de kokosnoot. Kokosolie is hard bij kamertemperatuur, maar het heeft een laag smeltpunt van ongeveer 24 graden Celsius. Kokosolie en kokosvet is exact hetzelfde, het wordt door elkaar gebruikt maar het is hetzelfde.

“Coconut oil, being a highly saturated fat, is the least vulnerable of all the dietary oils to oxidation and free-radical formation and therefore is the safest to use in cooking.”
dr. Bruce FifeThe Coconut Oil Miracle, 5th Edition

Vanwege de gezonde eigenschappen van kokosolie wordt het ook wel de gezondste olie ter wereld genoemd. Je kan de kokosolie heel lang bewaren op kamertemperatuur. Zet de olie niet in de koelkast, anders wordt het te hard om te gebruiken. Kokosolie is een van de weinige voedingsmiddelen die met recht een echt ‘superfood’ genoemd mag worden. Door de unieke samenstelling van vetzuren kan het verschillende voordelen voor je hebben.

Bron: http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2

Voordelen van Kokosolie

Kokosolie heeft een lager gehalte aan calorieën dan andere vetten. Als je alle vetten die je normaal gesproken per dag gebruikt vervangt door kokosvet, heb je al een voordeel van de verminderde inname van calorieën. Dat is dus al een stuk beter. Vetten kun je onderverdelen in verschillende soorten door middel van de lengte van de vetzuurketen (de chemische formule). Kokosvet bestaat voornamelijk uit middellange-keten vetzuren, terwijl de meeste vet-soorten voornamelijk uit de lange-keten vetzuren bestaan. Middellange- keten vetzuren bieden zich direct aan als energie voor je lichaam, waardoor je minder moe zult zijn en in plaats van dat het vet opgeslagen wordt, wordt het dus direct gebruikt. Daarnaast bevat kokosolie geen transvet.

Transvet is het gevaarlijkste soort vet en kan erg schadelijk zijn voor je hart- en bloedvaten. Als je last hebt van een trage stofwisseling, helpt de kokosolie deze te versnellen. Dit komt doordat de vetzuren in kokosolie makkelijker verteerbaar zijn en sneller opneembaar zijn voor je lichaam. Een snellere stofwisseling zorgt voor een snellere verbranding, waardoor je sneller en makkelijker afvalt. Ook het bakken in kokosolie is een stuk gezonder, niet alleen door de boven genoemde voordelen maar ook omdat bijvoorbeeld olijfolie sneller gaat oxideren. Olijfolie kun je verhitten maar boven de 180 graden ontstaan er gevaarlijke stoffen, kokosolie kan een hogere temperatuur bereiken zonder dat het gaat oxideren.

Voor het frituren kan er niets aan kokosvet tippen. Het wordt niet zo sterk in het voedsel opgenomen als andere plantaardige oliën, het spat niet zo erg en kan weer opnieuw worden gebruikt. Normaal gesproken raad ik niet aan om gefrituurd voedsel te eten, omdat de meeste plantaardige oliën door het frituren giftig worden, maar als je kokosvet gebruikt, kunnen gefrituurde voedingsmiddelen, zolang je de olie niet oververhit, goed voor je zijn. Onthoud dat je de temperatuur onder het rookpunt moet houden. Iedere olie, inclusief kokosolie, zal bij oververhitting giftige bijproducten produceren.

Tips om kokosolie in jouw lifestyle toe te passen

  • Hoe jij kokosolie kunt gebruiken voor koken en eten

Kokosvet kun je gebruiken ter vervanging van alle vetten. Je kunt kokosvet bijvoorbeeld gebruiken om in te bakken en braden in plaats van met Croma. Kokosolie heeft een gematigd rookpunt, dus dien je de temperatuur beneden de 185 graden te houden wanneer je eten op het fornuis klaarmaakt. Dit is een matig hoge baktemperatuur en op deze temperatuur kun je alles klaarmaken, zelfs roerbakgroenten. Als je geen thermometer op je kookplaat hebt, kun je zien wanneer het te heet wordt doordat de olie dan gaat roken. Bij frituren is het voordeel dat kokosvet niet zo sterk in je voedsel wordt opgenomen. Je eet dus minder vet. Bovendien spat het minder erg als andere plantaardige oliën.

Daarnaast kun je het ook als vervanging van je boter of margarine op je boterham gebruiken. Je kunt kokosvet ook aan bijna iedere warme drank, zoals thee, koffie, warme chocolademelk, hete grog, warme vla en zelfs verwarmd groentesap toevoegen. Maak de drank zoals je gewend bent te doen en roer er gewoon ongeveer een eetlepel kokosvet doorheen. De drank dient warm genoeg te zijn om de kokosolie vloeibaar te houden (24 graden of hoger).

  • Hoe kokosolie jou kan helpen om (buik)vet kwijt te raken

Zoals ze zeggen is het zo dat je door kokosvet in jouw lifestyle toe te passen ook je eetlust verminderd en je verbranding verhoogd. Dit effect ervaar ik zelf ook.  Dus het beste kun je 30 ml kokosolie toevoegen aan je voedsel voor een gezondere levensstijl. Het resultaat kun je zelf goed bij houden door je taille te meten of je buikvet al minder wordt. Er is onderzoek naar gedaan en daar is werkelijk uit gebleken dat vrouwen en mannen echt (buik)vet kwijtraken en daarmee een verlies van centimeters in de taille boeken. Dit ondanks ze niet echt aan extra beweging of calorieën vermindering hebben gedaan. Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3226242/

  • Hoe je kokosolie kunt gebruiken voor je dagelijkse verzorging

Kokosvet is heel goed voor je tanden zo is gebleken uit onderzoek. Dus kun je het gebruiken als extra toevoeging aan je tandpasta. Doe een beetje onder je tandpasta op je tandenborstel. Hierdoor zul je je natuurlijke tandkleur weer terugkrijgen. Je kunt er ook mee spoelen en er zo voor zorgen dat door de antibacteriële werking van kokosvet je een betere mondhygiëne te krijgt.

Bovendien kun je gebruik maken van de hydraterende werking van kokosvet. Dit maakt dat het ook goed als haarmasker of als verzorging van je huid kan dienen. Omdat kokosvet hydrateert is het daarom goed als vochtinbrenger voor je huid. Makkelijker aanbrengen doe met je handen omdat het smelt door je lichaamstemperatuur.

Kokosolie kan je haar goed beschermen tegen schade. Je haar kun je voordat je in de zon gaat, omdat je naar het strand of het zwembad gaat, insmeren en je hebt dan minder last van de uitdroging en schade aan je haar.

Welke kokosolie moet ik dan kopen?

Er zijn vele soorten en merken kokosvet te koop. Ontgeurde kokosolie (kokosolie die niet ruikt naar kokos) mag dan wat goedkoper zijn, maar het bewerkingsproces heeft de structuur van de vetcellen veranderd waardoor belangrijke gezonde eigenschappen van kokosvet verloren zijn gegaan. Enkel de ongeraffineerde, onbewerkte, biologische, extra vierge kokosolie levert je gezondheidsvoordelen op.

dr. Bruce Fife is de auteur van de boeken “het kokosoliewonder” & “kokosolie geneest”.  Dr. Bruce Fife heeft daarnaast nog meerdere boeken over kokos en kokosolie geschreven.

Eén gedachte over “Hoe kokosolie in jouw lifestyle past”

Reacties zijn gesloten.